La tranparencia del espacio II (2010) for ondes martenot & piano
La tranparencia del espacio II (2010) for ondes martenot & piano
This is the piece for ondes martenot and piano, which has the inspiration from Luis Baragan, Mexican architecture.
「空間透明度 II」オンド・マルトノとピアノの為の。(2010)
この作品は、ヴィブラフォン、アンテイ−ク・シンバルとエレクトロニクスの為の「空間透明度I」につながる作品です。コンサートでメキシコを訪れた際に、メキシコ人建築家ルイス・バラガンの自邸に行きインスピレーションを受けたことに基づいています。バラガン邸は、メキシコ市内にあふれるメキシカンピンクを生かした壁の色、空中に浮かんでいるかのように見える不思議な階段をはじめ、画期的な色遣い、空間配置がされており、天井には一切電気はついておらず太陽光にこだわり、計算尽くされた窓の場所、大きさによって、微妙な光、影が空間を作り出すように設計されています。まるで迷宮のようにそれぞれの部屋は繋がっています。次の部屋に入るたびに新たな発見があり、また、それぞれの部屋との関係をもっています。バラガンは、「建築は、内側から考えるべきです。」と言っています。外から見ただけでは想像のつかない彼の精神世界が、建築物の内部に創造されているかのようです。私は、彼の建築空間を音楽空間のように、作曲と建築とのつながりを感じました。
今回、オンド・マルトノとピアノによって、バラガン邸から感じ取った色、光、空間を音響空間に創造しようと試みました。
(プログラムノートより)
This piece has a connection with La transparencia del espacio (I) was for vibraphone and antique cymbals with electronics. When I visited Mexico City for the concert, I got the inspiration from Casa de Luis Baragán. Baragán’s architecture there includes walls with Mexican pink, a unique staircase as floating in the air, which are revolutionary coloring and space arrangement. There no exist lights on the ceiling but perfect constructed windows, which are calculated for the sunshine and shadow. Each room is connected but like a labyrinth. We could have a new discovery in each room as well. Baragán says that we should think of the architecture from the inside. It is as if his spiritual world, which we can’t imagine from the outside, is created inside of the architecture. I felt that his architectural space was like musical space. I tried to create the colors, lights, and spaces, which I felt from Casa de Luis Baragán with ondes martenote and piano.
10/07/04