White Spiral (2010/11) for sho and piano
White Spiral (2010/11) for sho and piano
「ホワイト・スパイラル」(2010/11)笙とピアノの為の
楜沢順(映像/CGI Installation“MuPaOs”)(初演版)
この作品を書き始めるにあたって、学生時代ニューヨークのコロンビア大学で笙奏者の宮田まゆみさんのレ クチャー・コンサートのお手伝いをした際に、始めて笙を目の前でみた時のことを思い出しました。笙の音は、天にむかってスパイラル(螺旋)に駆け上っていくようなイメージで、西洋音楽との違いとして『スパイラル・ タイム・コンセプト』というお話をして下さったのが記憶に残っています。スパイラルは、自然界、銀河、DNA 分子など限りなく至る所に存在します。それゆえに、運動性、生命力をシンボルとして、時代を超えて、西洋 建築、アートなどにも多々使用されています。繰り返しの構造でありながら同じ位置を通らず、無限に上昇し ていくという螺旋のイメージを、ピアノペダルの残響、笙奏者の声、息などを含めた『colored silence』 (私の他の作品のなかでも追求しているアイデア『微妙な色合いを含んだサイレンス』)と微妙な音色で表現 しました。タイトルの“ホワイト”は、色々な色の光が混ざった光の色から“白”は生まれるということに言 及しています。
(プログラムノートより)
White Spiral (2011) for shô and piano
As I had started composing this piece, I remembered the first time I saw shô, at the lecture concert by Mayumi Miyata at Columbia University, when I was a student there. She talked about “Spiral Time Concept” and its difference from western musical timing. She mentioned an image that she had in mind, a sound of shô that spirals up to heaven. In the natural world spirals exist in galaxies, DNA, molecular world and in other places. Spirals symbolize vital energy and are often used in western architecture and arts. Although a spiral has a repetitive structure, it rises endlessly without passing the same position. I tried to express this spiral image with reverberation of a piano pedal, a voice of shô player and the player’s breath. They produce subtle timbres, called “colored silence”. The “white” in the title derives from the fact that white is the color produced by the combination of all the colors of a visible spectrum.
11/01/05
White Spiral (2010/11) for sho and piano