Ignis Fatuus (2012)
for flute, clarinet, trombone, viola and cello
There exist invisible links in our lives. I am intrigued by this idea and try to search for this concept in my music. My focus on music is to explore constantly changing timbre with fluctuated tempi. In this work, sound gestures possessed by shadow and sprit recur with different ways each time. Japanese time concept calls “ma”, which is silence between sounds, including a concept of time and space is also my interest. I call it “a colored silence”, which is a reverberation from sounds in my music. It is sounded at an uncountable tempo, based on breathing. I did try to create sounds, reminded of Ignis Fatuus, meaning an illusion. Human being can choose to listen to sounds as we hope unlike microphone. This piece is dedicated to the ensemble unitedberlin. (from program note)
『幻影』フルート、クラリネット、トロンボーン、ヴィオラ、チェロの為の
私達の生活には、目に見えないつながりが存在します。このアイデアに関心をもち、揺れ動くテンポのなかを絶えず変化する音色を探そうと試みています。この作品のなかでは、音のジェスチャーが影につきまとわれるように、霊(スピリット)のようなものが毎回異なった方法で繰り返されます。日本的時間感覚である「間」は、音の間の静寂であり、「時」と「空間」のコンセプトの両方を含んだ言葉であり、私の作品のなかで重要です。自分の音楽のなかの音の残響を「a colored silence」(色彩化されたサイレンス)と名付けています。それは、呼吸にも基づき、数えられないテンポのなかに流動します。幻想を意味するIgnis Fatuusのタイトルを連想させるような音色を創造しました。人間は、マイクのようではなく、自分たちの願う音を選んで聴くことができます。この作品は、ensemble unitedberlinに捧げられています。
12/12/29